לונג ריינז (מושכות ארוכות)
25 ביוני 2018

גישה נכונה לעבודה עם סוסים

 

מבלי לשפוט או לנקוט עמדה אומר כי קיימות שיטות אילוף רבות לסוסים – חלקן יעילות יותר חלקן פחות, במידה מסויימת כולן עובדות מי יותר ומי פחות. יחד עם זאת, הדרך בה נבחר לפעול עם סוס מסוים צריכה לנבוע מהחלטה מודעת ומושכלת המבינה את צרכיו ויכולותיו של הסוס. האמת היא שאין דרך אחת שהיא הטובה ביותר. עלינו למצוא את ההדרך הטובה והמתאימה לנו ולאותו הסוס ואיתה להתקדם.

הנה כמה עקרונות בסיס שיסייעו לכם בדרך:

סוסים בסביבתם הטבעית-

צפייה בעדר סוסים בטבע או במרעה מלמדת רבות על דרך התנהגותם. הסוסים אוכלים במשך רוב שעות היום, ישנים מעט, מטפלים אחד בשני, מתחרים בינם לביןעצמם על מעמד חברתי ומעמדם בעדר ולפעמים אף נראה אותם משחקים. חשוב להבין את הדינמיקה הטבעית והשבטית של הסוסים כדיי שנוכל לנצל התנהגות זו בבואנו לאלף סוס.

חכו את התנהגות המנהיג-

בניגוד למה שנהוג לחשוב, מנהיג העדר הוא בעצם מנהיגה. סוסה נקבה. הזכר הדומיננטי שומר על העדר מזכרים אחרים שעלולים לחשוק בבנות העדר שלו (הוא בעצם מגן על עצמו...). הנקבה המנהיגה היא זאת שקובעת מתי העדר אוכל, היכן ומי אוכל. המנהיגה תשתמש בשפת הגוף כדי לשלוט בסוסים ולגרום להם לעשות "כדבריה" אפילו ממרחק רב. בתהליך אילוף סוסים אנחנו למעשה רוצים להדמות ולחקות את התנהגות המנהיגה. ברגע שנזכה ביחס של כבוד ואמון מצד הסוס, ניצור למעשה את הבסיס לאילוף.

חישבו כמו זברה-

כלומר מחוץ לקופסא, היו יצירתיים והשתמשו בהגיון פשוט. אם אינכם מרגישים בנוח עם היכולות שלכם חפשו בעצתם של מאלפים מקצועיים בספרים, באינטרנט, או בקרב מאלפים שבסביבת מגוריכם.

קיראו חומר מקצועי-

לימדו מהגדולים ביותר בתחום. אני ממליץ בחום לקרוא וללמוד ממאלפים גדולים כמו ריי הנט, טום דורנס, נונו אוליבירה, פט פרלי, גרג קמרון, קלינטון אנדרסון ועוד.

אל תפחדו לטעות-

בתהליך אילוף לא רק הסוס לומד אלה גם אתם. אל תצפו מעצמכם לאחוז בחבל ככוכבי רודאו ותיקים כבר בהתחלה, סביר יותר להניח כי ניראה מאוד מגושמים כשננסה להוביל את הסוס עם חבל בפעם הראשונה.

היו סבלניים-

כלפי עקומת הלימוד שלכם וגלו את אותה הסבלנות והסלחנות כלפי עקומת הלימוד של הסוס.

תרגלו מספר שיטות אימון-

לא בטוח ששיטת האילוף שנבחר בהתחלה, תהיה זו שתעבוד. מומלץ לתרגל מספר כלים ושיטות אימון שונות כדי שנוכל ליישמם בצורה טובה ומלאה בעתיד.

הימנעו מפתרונות מהירים-

רבים נוטים לנסות פתרונות אילוף מהירים כפי שראו אצל המאלפים הגדולים. בעוד תצוגות אלו מרשימים מאוד, הן יותר "מרשימות" ופחות בעלות תוכן מועיל עבורכם. זיכרו כי מדובר במאלפים הטובים ביותר בתחומם, המביאים עימם שנות ניסיון רבות וכשרון ייחודי. בשורה התחתונה, זכרו כי אין דבר כזה אילוף סוסים במסלול מקוצר גם לא למאלפים הנודעים ביותר.

סוסים אוהבים ללמוד-

הם אינם אינטליגנטים כבני אדם אך עדיין יכולים ללמוד דברים מורכבים באמצעות חזרה מרובה ותגובה מותנית ומהירה מצדנו. הדברים הראשונים שנלמד את הסוס עלולים לקחת זמן רב. כל דבר נוסף שנלמד אותו יהיה קל ומהיר יותר מקודמו. בהתקדמות רבה נרגיש רק אם נבנה בסיס נכון ומוצק.

לא למהר, יש זמן.

ישנם סוסים שלוקח חודש שלם רק כדי להניח אוכף על גבם. אז מה? אם נהיה סבלניים ונשכיל לבנות בסיס נכון, נגלה כי בהמשך הדרך אותו הסוס יוכל ללמוד מאיתנו פעולות מורכבות בהרבה בקצב הולך וגובר.

כל זה יתאפשר רק אם נבנה סביבת לימודים בטוחה ורגועה בה הסוס מבין כי הוא יתוגמל עם יבצע פעולה מסוימת בצורה נכונה. הסוס ידע זאת אם בשלבים הראשונים פירגנו, תגמלנו והענקנו לו תחושת בטחון מפנינו ובמחיצתינו, ולא "שברנו" אותו.

התגמול יכול להיות על ידי ליטוף, גירוד או מילה טובה. רק כך הוא יבין כי קיים קשר בין המשימה לתגמול.

פשוט, נכון?

x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.